Αγαπητέ μου κ. Βαγενά,
Διαβάζοντας προσεκτικά εδώ
http://analogion.com/forum/showpost.php?p=120095&postcount=123
συμπεραίνω πως προτείνετε οτι ο ΛΑ έχει μια μοναδική ιδιοφυΐα στην Χοραρχία η οποία δεν συναντάται αλλού σε άλλους χοράρχες και πως αυτή η ιδιοφυΐα είναι τόσο μοναδική που ΜΟΝΟ αυτή επιτρέπει την αναλυτική εκτέλεση και ερμηνεία που χαρακτηρίζει την ΕΛΒΥΧ.
Σώστο συμπέρασμα κάνω, ή λανθάνω; Βοηθήστε με παρακαλώ.
Ο Λ. Αγγελόπουλος είναι ένας χαρισματικός χοράρχης. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει έστω και ένας που να πέρασε από μια πρόβα της ΕΛΒΥΧ και δεν το κατάλαβε. Αν είναι ο ΜΟΝΟΣ και ο τρόπος του ο ΜΟΝΟΣ τρόπος δεν το ξέρω και δεν είναι δυνατόν να υποστηρίξω κάτι τέτοιο αφού δεν συμμετείχα σε παλαιότερες χορωδίες ώστε να έχω σαφή γνώση. Σίγουρα κάποιες χορωδίες ήταν και είναι εξαιρετικές. Πέρα όμως απ' το ταλέντο του, μπορούμε να διαγνώσουμε μια συνειδητή κατεύθυνση α) στο τρόπο οργάνωσης και διεύθυνσης και β) στον καθορισμό του τι πρέπει να βγει απ' το μέλος. Το ταλέντο από μόνο του δεν αρκεί. Αυτό, πιστεύω, είναι το σημείο κλειδί. Όπως λέω και παρακάτω, το τι και το πώς θα δουλέψεις και θα αξιοποιήσεις όλα τα όπλα σου, και τα δικά σου και το ανθρώπινο δυναμικό που έχεις.
Εαν συμπεραίνω σωστά, τότε, ας αφήσουμε π.χ. τον κ. Βασιλικό να διευθύνει την ΕΛΒΥΧ. Πιστεύετε πως, μετα απο 2 ή 3 εβδομάδες συστάσεων του κ. Βασιλικού (αντί για ΘΒ, βάλτε άλλο καταξιωμένο Χοράρχη μη επιρρεασμένο απο την Μέθοδο Καρά) πως το δέσιμο δεν θα είναι άριστο; Πως το άκουσμα δεν θα είναι εξ ίσου ευχάριστο; πως οι χορωδοί της ΕΛΒΥΧ θα λυποθυμίσουν στις πρόβες επειδή δεν έχουν Καραϊκό κείμενο μπροστά τους;
Σας βάζω στοίχημα πως μια ΕΛΒΥΧ με Χοράρχη μη Καραϊκό θα είναι ΑΡΙΣΤΗ. Δοκιμάστε το. Αυτό και μόνο θα αποδείξει πως ο ΛΑ δεν έχει ούτε μαγικά τρύκ, ούτε ειδικές χειρονομίες που ΜΟΝΟ Σ ΑΥΤΟΝ δίνουν υπεράνθρωπες δυνατότητες Χοράρχου.
Δεν είναι θέμα Καρά. Κατηγορηματικά! Ούτε καραϊκό κείμενο, ούτε τίποτα απ' αυτά που λέτε! Ο Καράς άλλωστε δεν έχει παίξει κανένα ρόλο σ' αυτόν τον τομέα. Ούτε μαγικά τρικ, ούτε τίποτα.
Η ΕΛΒΥΧ θα αποδώσει, βέβαια, αλλά με δυο σημαντικές διαφορές. Πρώτον, θα αποδώσει γιατί είναι έτοιμη χορωδία. Και στη Μπαρτσελόνα όποιον να βάλετε προπονητή, η ομάδα θα παίξει γιατί είναι σούπερ (άσχετα με την τεσσάρα που έφαγε!
). Δεύτερον: δεν θα είναι, μετά από λίγο καιρό, η ίδια. Θα αλλάξει το άκουσμά της, θα αλλάξει το ιδιάζον ηχόχρωμά της. Λέγοντας ιδιάζον εννοώ το κάθε ιδιάζον χρώμα που πρέπει να έχει μια χορωδία. Ο χαρακτήρας της. Δεν είναι λοιπόν μόνο το δέσιμο, είναι και η δυναμική που βγάζει και το προσωπικό της χρώμα κ.λπ. Δεν θα είναι η ίδια λοιπόν, ούτε θα αποδίδει όπως τώρα. Είναι θέμα διαφοράς νοοτροπίας στην εκτέλεση.
Να σας προτείνω κάτι προκλητικό; Αναμεταξύ σοβαρού και αστείου.
Δώστε την ΕΛΒΥΧ στον Βασιλικό, στον Χατζηχρόνογλου ή τον Πέττα για ένα μήνα.
Και τότε θα δούμε εαν χρείζονται ειδικές περγαμηνές Χοράρχου για χοράρχηση με άριστο αποτέλεσμα.....
ΝΓ
Μα ούτε ο Αγγελόπουλος έχει περγαμηνές. Είναι αποτέλεσμα μόνο δουλειάς, οξυδέρκειας, παρατηρητικότητας, αίσθησης του ωραίου, χρόνιας εμπειρίας με χορωδία... αυτό που το πάτε; Ποιος άλλος υπάρχει που εδώ και 30 χρόνια, δυο φορές την εβδομάδα χωρίς καμιά διακοπή κάνει πρόβες με χορωδία και έχει συμμετάσχει σε τόσες εκδηλώσεις στις μεγαλύτερες μουσικές σκηνές; Αυτό δεν το λέω για να λιβανίσω ούτε για να αποδείξω έτσι την αξία του, το λέω γιατί αποτελεί από μόνο του έναν όγκο εμπειρίας που όμοιός του δεν ξέρω αν υπάρχει.
Η παράδοση είναι μια. Δεν αλλοτριόνεται. Δεν αλλάζει. Δεν μεταμφιέζεται. Δεν γαρνιτουρνάρεται. Δεν νεοτερίζεται. Π.χ. Οι χοροί μας (Τσάμικος, Καλαματιανός, Ζωναράδικος) εφ όσον προστεθούν η αφαιρεθούν πόδες, παραμένουν παραδοσιακοί; λέγονται τσάμικος (κτλ); Μάλλον όχι. Η παπαΛάμπραινα, εαν τραγουδιστεί με άλλες γραμμές, θεωρείται το νέο μέλος παραδοσιακό; μάλλον όχι.
Άλλο η ΔΙΑΣΚΕΥΗ, άλλο ο ΝΕΟΤΕΡΙΣΜΟΣ και άλλο η ΠΑΡΑΔΟΣΗ. Σας παραπέμπω και πάλι εδώ (
http://analogion.com/forum/showpost.php?p=120063&postcount=106).
Άλλο η τεχνολογία και οι θετικές και φυσικές επιστήμες και άλλο οι καλές τέχνες. Το παραδοσιακό είναι παραδοσιακό διοτι προέρχεται ΑΝΑΛΛΟΙΩΤΟ απο γενιά σε γενιά. Το να δημιουργείς μουσική τεχνοτροπία βασισμένη σε στοιχεία που απορρέουν απο κάποια συγκεκριμένη μουσική παράδοση δεν σημαίνει πως το νέο τεχνούργιμα είναι καθ εαυτού παραδοσιακό. Έχει σχέση και απορρέη απο παραδοσιακά στοιχεία, αλλα δεν είναι το ΙΔΙΟ παράδοση.
Η καινοτομία των Τριών δεν έχει καμμία σχέση με τις καινοτομίες αυτών που το σύνολο των ειδικών της εποχής τους και λίγα χρόνια αργότερα (και δη η επίσημη εκκλησία) απέρριψε. π.χ. Λέσβιο σύστημα, ενηρμονισμένη ΒΜ, οργανική συνοδεία, κ.α. Η καινοτομία που δεν αλλοιώνει τα παραδεδομένα εφ όσον γίνεται δεκτη απο την συντριπτική πλειοψηφία μπαίνει και αυτή στον κορμό της παράδοσης. Παίρνει και δίνει χωρίς ν αλλάξει την ουσία. Απο την μεταρρύθμιση της γραφής, 50 χρόνια πέρασαν χωρίς σημαντική αντίδραση (εξαιρείται η αντίδραση του Κωνσταντίνου Πρωτοψάλτου) απο στρατιές ψαλτών ονομαστών και μη και δη Πρωτοψαλτών που γνώριζαν την παλαιά γραφή ΚΑΙ την ερμηνεία. Εφ όσον τα ακουσματα και η ερμηνείες ήταν ΙΣΤΟΡΙΚΩΣ ΑΥΘΕΝΤΙΚΑ, τότε τα ΠΑΡΕΔΩΣΑΝ στους μαθητές τους....
Σ' αυτά δεν διαφωνούμε. Μα και γω γι' αυτό έφερα το παράδειγμα των τριών σαν ένα παράδειγμα λαμπρό στο οποίο η καινοτομία πατάει όσο πιο στέρεα γίνεται στην παράδοση.
Χορωδιακό (μιλάμε για οργανωμένες και πολυμελές χορωδίες) ψάλσιμο, απο τα τέλη του 16ου μέχρι τα τέλη του 18ου αιώνα δεν υπήρχε (με την έννοια της σημερινής πολυμελούς χορωδίας). Διορθώστε με αν κάνω λάθος. Υπήρχε το σύνολο δεξιού και αριστερού χορού αλλα όχι με την έννοια των χορών της Αγ. Σοφίας ΚΠόλεως ή του Αγ. Μάρκου Βενετίας του 10 αιώνως......
Άρα, εφ όσον δεν έχουμε τα ακούσματα του 10ου αιώνα, και ΔΙΑΚΟΠΗΚΕ η ροή των πολυμελών χορών με χοράρχες και χειρονομία απο τον 16ον αιώνα, τότε πως μπορούμε να ισχυριζόμαστε πως κατέχουμε τα μυστήρια των.....χορών της Αγ. Σοφίας;;; Η πως θέλουμε να προσεγγίσουμε την μεγαλειώτητα εκείνου του χορού τότε εφ όσον ΟΥΤΕ ΑΚΟΥΣΜΑΤΑ ΕΧΟΥΜΕ ΟΥΤΕ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ ΕΧΟΥΜΕ (!!!!). Και μη μου πείτε πως ο ΛΑ είδε στον ύπνο του τον Λέοντα τον Σοφό και μεταφέρει τα......μυστικά αυτά.......για την σύσταση μιας...... "τέλειας" και ιστορικώς ανεπανάληπτης ΕΛΒΥΧ (!!!!!!!!). Ενδιαφέρον θα είναι να καθήσουμε (σεις, εγώ και όποιος άλλος θέλει) με τον κ. Αγγελόπουλο και να τα συζητούσουμε όλα αυτά.
Μα ακριβώς αυτό λέω και γω.
Ποιος καταρχάς ισχυρίζεται πως κατέχει "τα μυστήρια της Αγ. Σοφίας"; Κανείς. Ισχυρίζεται ο κ. Αγγελόπουλος ότι διευθύνει με τον αρχαίο τρόπο; Κατηγορηματικά όχι! Αλλά αφού, όπως λέτε κι εσείς, διακόπηκε η ροή πολυμελών χορών τότε τι γίνεται σήμερα; Και λέω εγώ ότι ο Αγγελόπουλος δεν βασίστηκε σε μια αυτούσια παράδοση διεύθυνσης γιατί πολύ απλά κάτι τέτοιο δεν υπάρχει. Αυτό κάποιοι το τόνισαν ως αρνητικό, αλλά αφού δεν υπάρχει τι να κάνουμε; Σ' αυτό το σημείο μίλησα για καινοτομία γιατί πράγματι ο Αγγελόπουλος καινοτομεί αφού, όπως περιέγραψα, συστηματοποιεί έναν ενιαίο τρόπο οργάνωσης και διεύθυνσης χορωδίας, τον οποίο καλλιεργεί με τα χρόνια και ο οποίος είναι ένας και συγκεκριμένος.
Καμμία διαφορά δεν υπάρχει εφ όσον διατίθενται
1) Καλές φωνές
2) Προσεκτικοί και πειθαρχικοί μουσικοί
3) Μελετημένοι μουσικοί
Οι λεπτομέρειες που θέλει να επιβάλλει ο Χοράρχης δεν χρειάζονται ούτε ελιξίρια, ούτε Σοφολεόντιοι μυστικισμοί απο τις κρυφές κατακόμβες της Αγιασοφιάς.
ΔΟΥΛΕΙΑ και ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ και τίποτα άλλο.
ΝΓ
Σύμφωνοι, που εστιάζεται όμως η δουλειά; Σε τι είμαστε επιμελείς; Εγώ έχω διάθεση να δουλέψω. Πώς όμως θα δουλέψω, αυτό είναι το ζήτημα.